Avdelningar

I Svärtinge scoutkår kan du börja i Scouterna när du är 6 år.
Du börjar i familjescouterna, sedan blir du Spårarscout, Upptäckarscout, Äventyrarscout och Utmanarscout. Ledare kan du sedan vara hela livet.

Familjescouterna träffas en gång i månaden, Spårarscouterna varannan vecka, Upptäckarscouterna och Äventyrarscouterna träffas en gång i veckan.  I Scouterna får du prova på nya saker. Förutom att träffas en gång i veckan har vi en kårövernattning i scoutstugan på hösten och ett läger för hela kåren på våren/sommaren. De äldre scouterna byter några veckomöten mot helg hajker där de vandrar, cyklar eller paddlar kanot. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

Under ett scoutmöte försöker vi alltid att få in någon av de olika scoutmetoderna t.ex att samarbeta i patruller med att göra upp eld eller att laga mat.
De tre vanligaste svaren på varför man är scout är:

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.
Kontakta avdelningsledaren, så kan han/hon berätta mer och ni kan komma överens om när det passar.